NEW STAR
Ξεκινούν οι προβολές στο πλαίσιο του αφιερώματος για την Οχτωβριανή Επανάσταση
- Σήμερα, στις 8 μ.μ., «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή», του Ντζίγκα Βερτόφ
- Από τις 19 Γενάρη το αριστούργημα «Σορς – Το ξεκίνημα ενός λαού», του Αλεξάντρ Ντοβζένκο
Με το αριστούργημα του βωβού Σοβιετικού κινηματογράφου «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή», του Ντζίγκα Βερτόφ, ξεκινούν οι κινηματογραφικές προβολές του πλούσιου αφιερώματος που διοργανώνει η New Star και που θα διατρέξει όλο το 2017, με τίτλο «100 χρόνια Οκτωβριανή Επανάσταση και κινηματογράφος, επιστροφή στο μέλλον».
Στο πλαίσιο του αφιερώματος, θυμίζουμε ότι θα προβληθούν άλλες 11 βωβές ταινίες του Σοβιετικού κινηματογράφου με συνοδεία ζωντανής μουσικής και συνολικά 100 από τις σημαντικότερες σοβιετικές ταινίες για την Οχτωβριανή Επανάσταση, καθώς επίσης και θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, αφιερώματα, θα γίνουν διαγωνισμοί, ειδικές εκδόσεις, εκθέσεις, αλλά και ταξίδια στη Ρωσία.
Η ταινία «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» προβάλλεται σήμερα, Τρίτη, στις 8 μ.μ., στην «Αλκυονίδα» (Ιουλιανού 42-46, πλ. Βικτωρίας) με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής από τους Opera Chaotique, ένα ντουέτο με ιδιαίτερο μουσικό στίγμα και σκηνική παρουσία, ανάμεσα στην όπερα, την τζαζ, το καμπαρέ και την ποπ. Τους Opera Chaotique αποτελούν οι Γιώργος Τζιουβάρας (φωνή, πιάνο) και Χρήστος Κουτσογιάννης (ντραμς).
Η ταινία του Βερτόφ παρουσιάζει τη ζωή στην πόλη της Οδησσού και άλλες πόλεις της Σοβιετικής Ενωσης. Από το χάραμα έως το σούρουπο, βλέπουμε τους πολίτες στη δουλειά και τη διασκέδαση.
Θεατές μπαίνουν σε μια αίθουσα κινηματογράφου. Ο μηχανικός προβολής ετοιμάζει τις μπομπίνες του. Μια ορχήστρα προετοιμάζεται να ερμηνεύσει τη συνοδευτική μουσική. Η κάμερα περιγράφει μια πόλη που σιγά – σιγά ξυπνάει. Μια κοπέλα σηκώνεται και ντύνεται, ένα τρένο παίρνει θέση στις γραμμές για αναχώρηση, και ολόκληρη η πόλη ζωντανεύει, κινείται, τα τραμ, οι μηχανές, τα αυτοκίνητα, τα αεροπλάνα. Ο άνθρωπος με την κάμερα, σε μια πλατφόρμα πάνω σε αυτοκίνητο, αποτυπώνει σε φιλμ την κίνηση της πόλης. Καταγράφει όλους τους ρυθμούς, απ’ όλες τις γωνιές, τους τροχούς, τις μηχανές, τη ράφτρα, την τηλεφωνήτρια, τους εργάτες χειριστές, τη μοντέζ της ταινίας. Σιγά – σιγά, ο ρυθμός επιταχύνεται, ο κάμεραμαν σαν να μεθάει από την ταχύτητα…
«Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» είναι μια θαυμάσια εφαρμογή του μανιφέστου του Ντζίγκα Βερτόφ για τη θεωρία του «Κινηματογράφος – Μάτι»: Ο φακός, το μάτι της κάμερας, είναι η ιδανική προέκταση του ανθρώπινου ματιού. Η ταινία αποτελεί ένα μοναδικό δείγμα πειραματικού σινεμά, της δεκαετίας του ’20 στη Ρωσία. Περιγράφει με απαράμιλλο τρόπο την αστική ζωή της μετα-επαναστατικής σοβιετικής Ενωσης το 1929. Δεν χρειάζονται πια ιστορίες και παραμύθια, λέει ο Βερτόφ, η πραγματικότητα συλλαμβάνεται και μας χαρίζει την ομορφιά και τη γνώση. Αλλά και την επιβεβαίωση ότι ο νέος άνθρωπος, ο κυρίαρχος των μηχανών, θα είναι και ο κυρίαρχος του κόσμου, του ρεύματος της ζωής, της ποίησης, του σύμπαντος.
Στο πλαίσιο του αφιερώματος, επίσης, από την Πέμπτη 19 Γενάρη, η New Star προβάλλει σε επανέκδοση το αριστούργημα «Σορς – Το ξεκίνημα ενός λαού», του Αλεξάντρ Ντοβζένκο.
Ο Ντοβζένκο μετατρέπει την κινηματογραφική προσέγγιση ενός ιστορικού γεγονότος σε φιλμικό, πολεμικό «ποίημα», με την ένταση της σύγκρουσης να αποκαλύπτεται μέσα από ζωηρές εικόνες και τον θεατή να παρασύρεται σε μια κινηματογραφική «πραγματικότητα», όπου η μυθοπλαστική πρόθεση «υπονομεύεται» από την «ντοκιμαντερίστικη» κινηματογραφική καταγραφή, με έναν συναρπαστικό καλλιτεχνικά τρόπο.
Στο επίκεντρο της ταινίας βρίσκεται η δράση ενός θρύλου του εμφύλιου πολέμου που ακολούθησε την Επανάσταση του Οχτώβρη, του Νικολάι Σορς, ο οποίος έπεσε μαχόμενος, το 1919, μόλις στα 24 χρόνια του, υπερασπιζόμενος την Επανάσταση από τους «Λευκούς», τους Ουκρανούς εθνικιστές, αλλά και τους Γερμανούς εισβολείς.
Η ταινία απέσπασε το Βραβείο Στάλιν πρώτου βαθμού το 1941, ενώ προβλήθηκε στο μέτωπο καθ’ όλη τη διάρκεια του πολέμου, εμψυχώνοντας τον λαό και τον Κόκκινο Στρατό στην πάλη του ενάντια στο φασισμό.
Στο ρόλο του Σορς ο πρωταγωνιστής του Θεάτρου Μέγιερχολντ της Μόσχας, Γιεβγκένι Σαμοΐλοφ.
Πηγή: Ριζοσπάστης
COMMENTS